Cureaua de transmisie pune în mișcare o serie de accesorii ale motorului mașinii tale, cum ar fi: alternatorul, pompa de apă, compresorul pentru aer condiționat și pompa de servodirecție. Majoritatea mașinilor au două curele de transmisie, dar sunt și cazuri cu o singură curea.
Cureaua de transmisie este fabricată dintr-un material rezistent, pe bază de cauciuc. De obicei, cureaua de transmisie se înlocuiește între 65 000 și 120 000 de km parcurși, însă mai nou, curelele de transmisie fabricate din membrană sau cauciuc EPDM (Etilen-Propilen-Dien-Monomer) pot rezista și până la 160 000 km. Ca măsură de precauție, este recomandată verificarea stării curelei de transmisie la fiecare schimb de ulei.
Elementele care contribuie la deteriorarea prematură a curelei sunt apa, murdăria de pe șosea, căldura excesivă sau scurgerea de ulei. Dacă, de exemplu, scutul motorului este rupt, cureaua se va uza mai devreme, la fel ca în cazul scurgerilor de ulei, care pot provoca o deteriorare înainte de termen a curelei de transmisie. Cureaua supusă la uzură va ceda și, la un moment dat, se va rupe.
Dacă se rupe cureaua de transmisie, mașina se oprește. Acest lucru se întâmplă ca urmare a sistării funcționării accesoriilor conduse și puse în funcțiune de curea: pompa de apă nu mai funcționează, iar motorul se supraîncălzește, pompa servodirecției (în cazul autovehiculelor cu servodirecție) va fi dezactivată și dispare asistența la direcție, iar alternatorul se oprește și nu mai furnizează energia electrică necesară pentru reîncărcarea bateriei și pentru sistemele electrice ale vehiculului.
Așadar, când se recomandă înlocuirea curelei de transmisie? Cei mai mulți producători nu specifică exact numărul de kilometri la care trebuie înlocuită cureaua, dar recomandă verificarea acesteia cu ocazia reviziilor perioadice ale mașinii.
Cum ne dăm seama dacă cureaua de transmisie trebuie înclocuită? De obicei, este destul de ușor să-ți dai seama dacă cureaua trebuie schimbată. Semnele care indică uzura curelei sunt: orice urme de tăieturi, fisuri, bucăți lipsă sau alte semne, care se văd și cu ochiul liber și pun în pericol buna funcționare a transmisiei. Un alt indiciu pentru înlocuirea curelei este atunci când face un zgomot strident sau dacă este prea întinsă. Unul din semnele premature de înlocuire a curelei de transmisie este atunci când scoate un chițăit în vreme ploioasă. Un alt motiv pentru a înlocui cureaua este atunci când este îmbibată în ulei, deoarece acesta dăunează materialului din cauciuc din care este fabricată cureaua (adevărat și în cazul curelelor industriale).
În cazul în care mecanicul descoperă cureaua de transmisie îmbibată în ulei, acesta va recomanda mai întâi repararea scurgerii de ulei, deoarece simpla înlocuire a curelei nu va rezolva problema scurgerii uleiului, iar problema se va repeta.
Funcționarea adecvată a curelei de transmisie presupune ca aceasta să fie mereu sub tensiunea potrivită. Primul simptom al unei curele întinse, care nu este sub tensiunea potrivită este un scârțâit strident, care se aude imediat după pornirea motorului. La mașinile mai vechi, tensiunea curelei trebuia ajustată manual la diferite intervale de timp. Însă mașinile moderne dispun de un întinzător automat acționat hidraulic sau cu un arc, care nu necesită reglare.
Dacă întinzătorul automat al curelei prezintă semne de uzură, este o idee bună să-l înlocuiești odată cu cureaua de transmisie. În cazul scurgerii de ulei, întinzătorul cu acționare hidraulică trebuie neapărat înlocuit.
Poți înlocui singur o curea de transmisie? Dacă ai suficiente abilități mecanice, uneltele adecvate și dacă urmezi întocmai instrucțiunile, n-ar trebui să fie prea dificil. În plus, îți poți procura uneltele necesare de la magazinele de specialitate. Iar dacă mașina ta are două curele de transmisie, nu este necesar să le înlocuiești pe ambele deodată, dar poate e o idee bună totuși, ținând cont de faptul că înlocuirea celei de-a doua curele nu necesită efort prea mare, iar astfel poți sta liniștit.